Πέμπτη, 20 Σεπτεμβρίου 2018 21:10

Ανακαλύφθηκαν ίχνη λίπους από το αρχαιότερο γνωστό ζώο που έζησε πριν 558 εκατομμύρια χρόνια!

Μόρια λίπους σε απολίθωμα που ανήκει στο αρχαιότερο γνωστό ζώο, το οποίο έζησε πριν περίπου 558 εκατομμύρια χρόνια στη Γη, ανακάλυψε μία διεθνής επιστημονική ομάδα.

Το παράξενο πλάσμα με την ονομασία Dickinsonia είχε μήκος έως 1,4 μέτρα, οβάλ επίπεδο σχήμα και αποτελούσε μέρος της μορφολογικά και λειτουργικά περίεργης πανίδας της λεγόμενης Εδιακάριας περιόδου. Αυτά τα πλάσματα έζησαν πριν από 575 έως 541 εκατομμύρια χρόνια και προηγήθηκαν κατά 20 εκατομμύρια χρόνια της Κάμβριας «έκρηξης» των πιο πολύπλοκων ζώων στον πλανήτη μας. Έχουν χαρακτηρισθεί «παράξενα σαν ζωή από άλλο πλανήτη», γι' αυτό είναι αβέβαια και αμφισβητούμενη η θέση τους στο δέντρο της ζωής.

Το εν λόγω καλοδιατηρημένο απολίθωμα ανακαλύφθηκε σε μία απομονωμένη περιοχή με λόφους κοντά στη Λευκή Θάλασσα, στα βορειοδυτικά της Ρωσίας. Η μελέτη του αποκάλυψε έναν λιπώδη ιστό που περιείχε ακόμη μόρια χοληστερόλης, μίας ζωτικής ουσίας για τα ζώα και τον άνθρωπο μέχρι σήμερα.

Οι ερευνητές από την Αυστραλία, τη Ρωσία και τη Γερμανία, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Γιόχεν Μπροκς της Σχολής Γεωεπιστημών του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science».

Εδώ και δεκαετίες, οι παλαιοντολόγοι ερίζουν κατά πόσο τα πλάσματα της Εδιακάριας περιόδου -τα οποία μεσολάβησαν ανάμεσα στα προηγηθέντα βακτήρια και στα κατοπινά ζώα (αρθρόποδα, σπόγγους, σκώληκες κ.ά.)- πρέπει να θεωρηθούν τα αρχαιότερα ζώα στη Γη ή κάτι άλλο, όπως μύκητες, πρώτιστα ή γιγάντιες αμοιβάδες. Η ανακάλυψη λίπους στο απολίθωμα επιβεβαιώνει, πλέον, ότι επρόκειτο για ζώα και ουσιαστικά τερματίζει μία μακρόχρονη επιστημονική διαμάχη.

Όπως δήλωσε ο Μπροκς, «τα μόρια λίπους που βρήκαμε στο απολίθωμα, αποδεικνύουν ότι τα ζώα ήσαν μεγάλα ήδη πριν από 558 εκατομμύρια χρόνια, εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε έως τώρα».

Σχετικό βίντεο υπάρχει στο YouTube:

Φωτογραφία: Australian National University (ANU)